Dobroteka

Dobry Tydzień Projektanta – gala wręczenia nagród

Czwarta edycja Warsztatów Dobry Tydzień Projektanta miała wyjątkowo uroczyste zakończenie. Wręczenie stypendiów miało miejsce 18 września br. w Filharmonii Opolskiej, podczas dorocznej gali stypendystów Piotra Klera.
Warsztaty Dobry Tydzień Projektanta odbyły się w dniach 1-8 września br. Udział  w nich wzięli laureaci 8. edycji Konkursu „Wizja Wypoczynku”, zorganizowanego przez Dobrotekę na rzecz Fundacji Piotra Klera. Ośmiu młodych projektantów, w 2-osobowych, losowo dobranych zespołach, pracując z czterema przedsiębiorstwami meblarskimi (firmą Kler, Halupczok, M+Meble i Ragaba), wypracowało prototypy mebli,  w założonej stylistyce skandynawskiej. W ramach Warsztatów powstało 8 projektów, z których 4 zostały zrealizowane.
Jury Konkursu, w skład którego weszli: arch. Romuald Loegler, arch. Ewa Kuryłowicz, Ewa Gołębiowska, arch. Witold Szymanik, Piotr Kler, Magdalena Kiełkiewicz, Katarzyna Pełka, zwycięzcę wybrało spośród powstałych projektów i prototypów: sofy Mjuk zrealizowanej przy współpracy Patrycji Kryszczuk i Katarzyny Szczesnej z firmą Kler, systemu przechowywania Bojle powstałym przy współpracy Iwony Lisieckiej i Kingi Pawlik z firmą Halupczok, regałów modułowych Hoppi zrealizowanych przy współpracy Małgorzaty Łyszczarz i Iwo Reszczyńskiego z firmą M+Meble oraz stołu Slajd powstałego przy współpracy Joanny Walkowiak i Wojciecha Szczupak z firmą Ragaba.

W tegorocznej, ósmej edycji Konkursu Wizja Wypoczynku „Skandynawski Funkcjonalizm” zwyciężył zespół Małgorzata Łyszczarz i Iwo Reszczyński, który otrzymał główną nagrodę w postaci stypendium w kwocie 9000 zł. Zaprojektowane przez ten zespół regały i komody oraz zrealizowany system regałów modułowych otrzymały bardzo pozytywne komentarze członków Jury:
Magdalena Kiełkiewicz: „Wybór trudny…. Cieszę się że laureaci pierwszej części naszego konkursu mieli możliwość realizować i prototypować swoje projekty oraz zmierzyć się z realiami wdrożeniowymi. Po tych pracach już widać nad iloma szczegółami musieli się pochylić i z jakiego rodzaju odpowiedzialnością zmierzyć odpowiadając na założenia konkursowe. Wszystkie prace miło zaskakują poziomem i przy niewielkich korektach ergonomicznych czy estetycznych można by było je produkować na szerszą skalę. Za najlepiej wykonaną i przemyślaną pracę uważam (…) system regałów oraz komody w wizualizacjach. Ciekawa i prosta wręcz minimalistyczna forma stelaży i półek do regałów daje możliwość elastycznego podejścia do potrzeb użytkownika. Dodatkowym atutem jest przemyślana gama kolorystyczna zaproponowana w projekcie. Jest to projekt jak najbardziej pozostający w estetyce i osadzony w historii mebli skandynawskich, skromny, naturalny i efektowny za razem. Nieskomplikowany, niewymagający i stosunkowo tani w produkcji zestaw elementów przygotowany do sprzedaży jako system a nie pojedynczy produkt jak najbardziej odpowiada filozofii produkcyjnej sieci IKEA i daje możliwość rozbudowy tego systemu o kolejne produkty. Projekt ten wypełnia lukę na polskim rynku, gdzie oprócz systemu IKEA nie znajdziemy gotowego mebla tego typu w regularnej sprzedaży i atrakcyjnej cenie.  Druga praca tego samego zespołu (bez prototypu) jest również ciekawą propozycją mebli z ażurowymi drzwiami i nadstawką nawiązujące w nowoczesny sposób do formy tradycyjnego kredensu”.
Katarzyna Pełka: „ (…)Moim faworytem jest regał, który pomimo prostej konstrukcji jest oryginalnym rozwiązaniem. Projekt jest systemowy, dzięki czemu daje możliwość dowolnej konfiguracji. Ponadto, model był zrealizowany na bardzo wysokim poziomie i mimo zastosowania tak prostych materiałów jak sklejka, bronił się pod względem estetycznym (…)”.
Piotr Kler: „ (…)Mimo, że bliskie mi są meble wypoczynkowe, to jednak muszę oddać swój głos na mebel skrzyniowy. Wybieram do nagrody regał zaprojektowany przez zespół D (Małgorzata Łyszczarz i Iwo Reszczyński). Jest to mebel funkcjonalny, który może zaistnieć we wnętrzach jako zestaw ale również poszczególne elementy dobrze spełniałyby swoją funkcję i obroniłyby się estetycznie jako niezależne meble. Regały mogą funkcjonować jako ścienna zabudowa ale również jako element w otwartej przestrzeni dzielący wnętrze. W realizacji ze względu na ograniczony czas, ykorzystano proste, ogólnodostępne materiały jednak z dużą kulturą zadbano o estetyczne wykończenie. Przy wprowadzaniu na rynek można by przedstawić ofertę bardziej skomplikowaną technologicznie, aby usytuować meble na pułapie o bardziej ekskluzywnym charakterze. Regał pozwala na samodzielne komponowanie zestawów, co podnosi jego funkcjonalność. Oprócz pokoju wypoczynkowego, może również służyć w pokoju młodzieżowym czy gabinecie”.
Pozostałe zespoły otrzymały stypendia w wysokości 2.000 zł. Uczestnicy Warsztatów dali Jurorom niełatwe zadanie – wybór najlepszej spośród prac, które prezentowały wyrównany, bardzo wysoki poziom zarówno pod względem projektowym jak i realizacyjnym. Poziom projektów oraz wykonanych prototypów doskonale skomentował Pan Witold Szymanik: „Przede wszystkim chciałbym pogratulować organizatorom! Efekty pracy uczestników warsztatów robią wrażenie. Wszystkie meble mogą praktycznie natychmiast trafić do produkcji. Jak się okazuje w pierwszym etapie potrafiliśmy dostrzec uzdolnione osoby i dokonać trafnego wyboru potencjalnych uczestników warsztatów”.
Wszystkie prototypy zostały zaprezentowane 18 września podczas dorocznej gali stypendystów Fundacji Piotra Klera w Filharmonii Opolskiej. Będą one również prezentowana podczas przyszłorocznej Areny Design w Poznaniu. Jednak korzyści
z udziału w Warsztatach będą zdecydowanie większe – niektórzy producenci planują wdrożyć meble powstałe podczas Warsztatów do swojej oferty handlowej licząc na sukces rynkowy. Jest na to realna szansa, bowiem wielu Gości dorocznej gali Fundacji Piotra Klera było zainteresowanych zakupem prezentowanych prototypów.