Dobroteka

Wystawa prac studentów ASP z Krakowa.

Wystawa Akademii Sztuk Pięknych z Krakowa.
 
Zapraszamy do Galerii Wystaw Artystycznych w Dobrotece. Gościmy tutaj wyjątkową wystawę – prototypy meblowe, które powstały w ciągu ostatnich trzech lat, będące projektami semestralnymi i dyplomowymi studentów Wydziału Architektury Wnętrz krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki. Projekty powstały w Katedrze Projektowania Mebli i Elementów Wyposażenia Wnętrz.
 
Unikatowe lampy, oryginalne fotele i szezlongi – to tylko niektóre z wyjątkowych mebli, jakie można zobaczyć na wystawie studentów Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Meble prezentowane na wystawie to prototypy wykonane w okresie ostatnich trzech lat jako projekty semestralne i dyplomowe studentów Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie w ramach prac w Katedrze Projektowania Mebli i Elementów Wyposażenia Wnętrz. Ekspozycję można oglądać na I piętrze Galerii Tetmajera 83. Autorami prezentowanych na wystawie mebli są: Dominika Gulińska, Magdalena Jankowska, Kamila Mika, Edyta Ptasznik (I Pracownia projektowania mebli i elementów wyposażenia wnętrz, prowadzący: prof. zw. Roman Kurzawski), Blanka Kurdyś (I Pracownia projektowania mebli i elementów wyposażenia wnętrz, prowadzący: dr hab. Łukasz Sarnat), Agata Jaworska, Jadwiga Pogroszewska (II Pracownia projektowania mebli i elementów wyposażenia wnętrz, prowadzący: dr hab. Marek Błażucki prof. ASP), Agata Dąbek (III Pracownia projektowania mebli i elementów wyposażenia wnętrz, prowadzący: dr hab. Tomasz Wójcik prof. ASP).
Oryginalne eksponaty
Jednym z eksponatów jest oryginalna kolekcja autorstwa Blanki Kurdyś. Inspiracja pochodzi z natury – tzn. trójlistna koniczyna. Ponadto czysta, minimalistyczna forma świetnie wpisuje się w każdą przestrzeń. Z kolei łagodne światło, stopniowo zanikające w górnej części przywołuje skojarzenia z „domowym ogniskiem”. Dodatkowo lampę można obracać w pionie zmieniając kierunek padania światła.
Serię mebli Press zaprojektowano do technologii frezowania CNC oraz łączenia poszczególnych elementów przy użyciu kleju czy łączników mechanicznych. Jej autorami są Edyta Ptasznik i Magdalena Jankowska. Najważniejszymi założeniami projektu są ekonomiczne wykorzystanie materiału, ergonomiczny kształt oraz łatwość łączenia poszczególnych elementów. Dodatkowo krzesła i stół zaprojektowano w duchu racjonalnego zużycia materiału i ergonomii oraz twórczego myślenia o formie obiektów.
Oryginalnym projektem jest połączenie fotela z podnóżkiem. Dodatkowo te dwa elementy mogą funkcjonować osobno. Ponadto fotel zaprojektowano w taki sposób, aby można było na niego nałożyć podnóżek. W efekcie powstaje zupełnie nowy mebel o innym kącie siedziska. Ten zestaw to dzieło Jadwigi Pogroszewskiej. Kolejnym eksponatem jest lekki, ażurowy szezlong Dominiki Gulińskiej. Do jego wykonania użyto gumowych pasów wybarwionych na czarno. Nie zabrakło designerskiego fotelu i lampy autorstwa Agaty Jaworskiej, Inspiracją do stworzenia tego projektu był detal. Mowa tutaj o oryginalnej strukturze tkaniny, która jest wypełniona bańkami. Wykorzystano ją jako siedzisko oraz świecący parawan. Dodatkowo na wystawie można zobaczyć projekt dyplomowy Kamili Miki. Konstrukcja czarnego szezlongu jest cięta ze sklejki. Ponadto oryginalny design nadają siedzisku rury okładane pianką EVA. Katedra Projektowania Mebli i Elementów Wyposażenia Wnętrz
Cel Katedry Projektowania Mebli i Elementów Wyposażenia Wnętrz to przygotowanie studenta do samodzielnej, profesjonalnej działalności projektowej w zakresie projektowania elementów wyposażenia – w szczególności mebli, ale również szeroko pojętego designu – i współpracy z wykonawcami oraz z przemysłem. Program dydaktyczny to cykl zadań o narastającym stopniu skomplikowania funkcjonalnego i technologicznego. Niejednokrotnie są one oparte na zadanej technologii, celowym przeznaczeniu oraz konkretnym odbiorcy. Ponadto w pracy dyplomowej student prezentuje sumę wiedzy i umiejętności zdobytych w toku studiów oraz własną osobowość projektową. Dodatkowo proces twórczy jest podzielony na trzy fazy. Pierwszą z nich jest faza badawcza, polegającą na określaniu problemów projektowych, technologicznych, kulturowych itp. Z kolei faza projektowa przebiega od szkiców przez modele wirtualne, modele redukcyjne i modele w skali naturalnej. Ostatnim etapem jest faza realizacyjna – prototypowanie w oparciu o wydziałowe Laboratorium modeli i wykonawców zewnętrznych. Integralną część każdego opracowania stanowi zapis techniczny, model lub prototyp oraz prezentacja projektu.
 
Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia wystawy!